Gastcollege: Rondreis op maat

Deze week was de laatste week les van dit jaar. Hierin kregen we tijdens de les van Karen van Wermeskerken een interessant gastcollege. De gastspreekster was Marjan van den Herberg. Oprichtster van de nog jonge reisorganisatie ‘rondreisopmaat.nl’. Tijdens dit college kwam ze ons vertellen over het hele proces van het oprichten van haar online touroperator.

Het idee wat ze had bij het oprichten van haar bedrijf was “het online faciliteren en verkopen van rondreizen op schaalbare wijze”. Deze rondreizen zouden helemaal op maat gemaakt kunnen worden. Ze wilde beginnen in Zuid-Afrika en later uitbreiden naar meer verre bestemmingen.

In september 2010 is ze begonnen met oprichten van haar organisatie. Ze schreef een ondernemingsplan en deed desk research naar de behoeften van de consument. Uit dit onderzoek bleek dat ze zich echt moest richten op wat de klant wil en gebruik moet maken van Co-creatie (input van beide kanten). Ze was ambitieus maar begon bewust klein vanwege het budget. Om een start te kunnen maken heeft ze volgende stappen ondernomen:
– Contact opgenomen met een team Nederlandse reisspecialisten in Zuid-Afrika;
– Samenwerking & processen op elkaar afgestemd;
– Gebruik maken van elkaars expertise;
– In Zuid-Afrika een netwerk gecreëerd en accommodaties gecontracteerd;
– In Nederland veel contact met de klant gehad over de wensen, routes, matchen en het type aanbod;
– Samen offertes opgesteld en reis- & routebeschrijvingen gemaakt; 
– Dagelijks contact met partijen in Zuid-Afrika over dossiers & vast skype-overleg.
Hierna is ze verschillende marketingactiviteiten gestart zoals een LinkedIn en Twitter account om ideeën op te doen.

Toen alle voorbereidende stappen waren ondernomen was het tijd om de eerste versie van de website te lanceren. Deze was nog vrij basic en was ook bedoeld als model om later verder uit te breiden. Wel startte ze gelijk met een persoonlijk welkomst filmpje op de website om het persoonlijker te maken. Toen de website gelanceerd was konden ook de eerste klanten boeken. Om deze klanten te werven heeft ze het eerste half jaar op de vakantiebeurs gestaan. De eerste klanten dienden zich ook aan en de eerste reizen werden gemaakt. Uit de eerste analyses bleek dat de website nog een lage conversie had. De doelgroep die het meeste boekte waren de 50-plussers. Dit bleek ook uit een afstudeeronderzoek wat een Inholland student heeft uitgevoerd voor haar.

In het tweede half jaar is ze door het onderzoek en de andere bevindingen zich meer gaan ontwikkelen. Zo is er nieuwsbrief gekomen die naar de respondenten van het onderzoek verstuurd kon worden en begon ze een leuke virale marketingcampagne: de mystery traveler. Deze speciale marketingcampagne hield in dat rondreisopmaat.nl op zoek was naar een reiziger die een gratis 3-weekse rondreis door Zuid-Afrika wilde maken. Het enige wat deze persoon moest doen was regelmatig verslag uitbrengen op een speciale blog over de rondreis. Iedereen die het wilde kon een motivatiebrief schrijven waarom hij of zij deze reis zou moeten maken. Voor deze actie kwamen er maar liefst 1700 aanmeldingen binnen. Uiteindelijk is er een vrouw gekozen van 50 jaar die samen met haar man de reis mocht gaan maken. Door deze actie had ze ineens de beschikking tot een nog veel groter email bestand voor de nieuwsbrief.

Ondertussen heeft ze een stagiair aangenomen die een aantal taken uitvoert voor haar en heeft ze weer een afstudeeronderzoek wat uitgevoerd wordt door een Inholland student. Ondertussen gaat ze door met het ontwikkelen van haar website en kijkt ze terug op een geslaagde periode.

Samengevat is het oprichten van een eigen bedrijf heel erg hard werken maar het gaf haar heel erg veel voldoening. Ze heeft er veel van geleerd en wil alleen maar door ontwikkelen.

Ik zelf vond dit gastcollege heel erg interessant. Het was een goede en leuke uitleg over het proces van het starten van een bedrijf, er komt veel meer bij kijken dan ik had gedacht maar het lijkt me een leuke uitdaging.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: