Gastcolleges Lars Boom periode 3.4

Net als in periode 3.3 werd de klas in periode 3.4 weer vermaakt door twee gastcolleges van de heer Lars Boom. De eerdere gastcolleges staan beschreven in een eerder bericht op mijn weblog: ‘Wat is bloggen?’.

Het eerste gastcollege van de nieuwe periode begon met het bespreken van het laatste nieuws uit de online wereld. Interessant om te weten vond ik dat de game ‘Draw something’ al meer dan 50 miljoen! keer is gedownload. Draw something is een applicatie die geschikt  is voor zowel smartphones en tablets. Met deze applicatie kun je tegen vrienden en/of onbekenden spelen waarbij je om de beurt een tekening maakt waarbij de ander moet raden wat het is. Ik heb deze game ook gespeeld en dat deed me gelijk al denken aan het oude bord spel ‘Get the picture’. Het succes van deze applicatie bevestigd bij mij wat ik eerder al dacht, applicaties die gebaseerd zijn op oude bord spellen garanderen succes. Dit werd eerder al duidelijk door het onvoorstelbare succes van Wordfeud en is nu bevestigd door het aantal downloads van Draw something. In de toekomst zal het nog wel vaker voorkomen dat een oud bord spel getransformeerd wordt naar een succesvolle applicatie, waarom geen ganzenbord?

Na het bespreken van het nieuws gaf Lars zijn reflectie op een paar blogs uit de vorige periode. Hij had in zijn vrije tijd even ge-googled op zijn naam en kwam zo terecht op een paar blogs geschreven door studenten uit onze klas. Hij gaf een paar voorbeelden van blogs die er erg goed uitzagen. Deze blogs waren van: Sander Schilderman, Anouk Kramer, Iana Vermeulen en Pamela Doelmalik. Zo op het eerste gezicht zagen deze blogs er inderdaad erg goed uit.

Het hoofdthema van dit college was webcare. Deze term houdt eigenlijk in dat een organisatie via het internet haar klanten zo snel mogelijk kan helpen met van alles. Dit kan gebeuren via een chat functie op de website maar ook, wat steeds vaker voor komt, via sociale media zoals Facebook en Twitter. Dat dit steeds vaker gebeurd betekent niet direct dat het ook gelijk goed gedaan wordt. Wanneer een klant bijvoorbeeld via Twitter een vraag stelt moet hier wel snel op gereageerd worden met een nuttig antwoord. Wanneer je als organisatie geen antwoord weet op de vraag, zorg dan dat je de klant informatie geeft over waar hij zijn vraag wel beantwoord kan krijgen. Webcare is haast onmisbaar tegenwoordig maar wanneer het niet goed gebruikt wordt werkt het alleen maar negatief.

Volgens gegevens uit de presentatie van Lars Boom worden via webcare vooral aandacht besteed aan klachten. Hiernaast wordt webcare ook veel gebruikt voor complimenten, klant tevredenheid, interactieniveau en commerciële vragen. Uit de presentatie werd ook duidelijk dat de klanten denken dat webcare over 5 jaar net zo normaal is als een callcenter nu. Het is dus een factor waar elke organisatie rekening mee moet houden en nu al op moet gaan inspelen. Wanneer dit niet gebeurd zal een organisatie snel achterlopen.

Net als in het eerste blok kregen we in het tweede blok ook nog een tweede gastcollege van Lars. Zoals we ondertussen gewend waren begon dit college weer met een aantal interessante nieuwsberichten. Een stelling die werd voorgelegd uit een nieuwsbericht was dat het gebruik van Social Media af en toe te sociaal aan het worden was. Wanneer er bijvoorbeeld een echtpaar gaat trouwen lopen zij naar het altaar en mogen zij elkaar uiteindelijk een kus geven om de plechtigheid te besluiten. Tegenwoordig is het eerste idee niet meer dat ze elkaar die kus willen geven maar of ze niet een foto moeten maken en deze posten op Facebook? Hierdoor is het romantische idee van de kus er snel af. Zelf denk ik dat het onvermijdelijk is dat het gebeurd en dat iedereen dit voor zichzelf moet bepalen. Wanneer ik ga trouwen zal ik er niet aan denken om een foto te nemen om op Facebook te zetten, die foto neemt iemand anders wel.

Na het vaste nieuwsrondje ging de les over op een meer interactieve vorm. Lars had in zijn powerpoint een paar stellingen verwerkt waar wij het dan eens of oneens konden zijn. Telkens konden wij onze vinger opsteken bij eens of oneens en dan uitleggen waarom  je dat vond. Een voorbeeld van een stelling was ‘Over 5 jaar bestaat 50% van de huidige luchtvaartmaatschappijen niet meer.’ Ik was het hiermee oneens. Door de financiële crisis zijn er veel luchtvaartmaatschappijen in nood maar 50% vind ik erg extreem. De prijsvechters worden steeds populairder en de grote maatschappijen zullen gered worden omdat deze erg belangrijk zijn voor de verschillende landen. Het aantal luchtvaartmaatschappijen zal kleiner worden maar niet gehalveerd.

Toen er diverse stellingen waren gediscussieerd mocht de klas nadenken over de kansen van de reiswereld op het online gebied. Na even nadenken werden deze kansen besproken in verschillende stappen, bijvoorbeeld eerst de kansen van een reisbureau dan de kansen van de inkoop en dan de kansden van de reisleiders. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van vele aspecten die besproken werden. Uit deze discussie werd mij duidelijk dat er nog veel kansen liggen op elk gebeid van de reiswereld en dat je daarvoor ‘out of the box’ moet denken.

Dit was het laatste gastcollege van Lars Boom en ik denk dat deze erg nuttig zijn geweest. Wij zijn toch de toekomst van de reiswereld en hierin zal online steeds belangrijker worden. Door deze colleges zijn wij gedeeltelijk voorbereid op wat er gaat gebeuren en weten we gedeeltelijk wat we kunnen verwachten.

Lars, bedankt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: