Gastcollege: International Touroperating door Frank ten Cate

Afgelopen week heb ik samen met mijn klasgenoten een gastcollege gekregen van de oud-Product Manager van Kuoni, Frank ten Cate. Hij was tot kort geleden nog in functie maar door de crisis heeft ook Kuoni helaas banen moeten schrappen.

Het motto van het college was “Together we’re strong(er)“. Het college ging over de ontwikkelingen op internationaal touroperating gebied en de acties die touroperators kunnen ondernemen om hier op in te spelen. De touroperators van tegenwoordig worden volgens Frank steeds groter en groter. Dit komt mede door de steeds makkelijkere verbinding tussen plekken over de hele wereld. Social media speelt hierbij ook een rol. Door de opkomst van onder andere Facebook, Twitter en YouTube ontstaan de volgende dingen:
– Meer B2C;
– Snelle Time2Market;
– Statistieken delen;
– Platforms creëren;
– Acties ontwikkelen; 
– Joint marketing;
– Sturen ivm materialisatie.

Internationaal is er tegenwoordig eigenlijk maar een echte merkenstrategie, namelijk ‘hybrid branding’. Kuoni is een organisatie die gebruik maakt van deze strategie, zij gebruiken meerdere merken voor verschillende typen reizen. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt op specialisme, product, doelgroep en budget.

Waarom besluiten touroperators dan om internationaal te werk te gaan? Hiervoor zijn verschillende redenen:
– Groeimarkt/potentie zien;
– Risicospreiding;
– Eigen bedrijf in dat land;
– Andere touroperators kopieren; 
– Assets verkrijgen;
– Buitenkansje.
De touroperator kan internationaal te werk gaan door een nieuwe TO op te richten maar ook door een andere touroperator over te nemen. Wanneer een kleinere touroperator bijvoorbeeld succesvol is gebeurd het vaak dat een grote organisatie zoals TUI deze graag overneemt. Het kan ook zo zijn dat een TO bijna failliet gaat en daarom wordt overgenomen om een nieuwe start te maken.

Het hebben van verschillende merken heeft verschillen voor- en nadelen voor een TO. Een aantal voordelen zijn:
– Kostenbesparing;
– Groter inkopen;
– Nieuwe systemen eerder haalbaar.
Een aantal nadelen zijn:
– Minder eigen identiteit;
– Minder specialisme; 
– Ontwikkelingskosten. 

Uiteindelijk is het volgens Frank te Cate nog maar de vraag of de stelling Together we’re strong(er) klopt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: