Gastcollege: Sound of Data

Het laatste gastcollege van de eerste periode van de minor werd gegeven door onze opdrachtgever Koen Bavinck. Hij is de ‘Travel VP’ van ‘Sound of Data‘. Als eerste vertelde Koen wat Sound of Data nou precies doet. Nog niet veel mensen hadden eerder van dit bedrijf gehoord en dat is best logisch aangezien het een b2b bedrijf is. SoD (Sound of Data) bestaat eigenlijk uit drie onderdelen; ‘Customer care, Media‘ en ‘Travel‘.  Onder CCS & Media vallen activiteiten als het inrichten van een telefoonmenu en mobiel stemmen. Het grootste voorbeeld hiervan is dat Sound of Data het systeem achter het tellen van de stemmen voor de talentenjacht ‘The Voice of Holland’ heeft ingericht. De activiteiten onder Travel zijn bijvoorbeeld mobiel boeken en vluchtinformatie op je mobiel ontvangen. SoD ontwikkeld hiervoor verschillende mobiele applicaties zoals de Schiphol app en de applicatie van ‘Cheaptickets.nl’. Belangrijke klanten van Sound of Data zijn ‘H&M’, ‘BCD Travel’, ‘RTL’ en ‘Transavia’.

Voor de mobiele travel diensten gaat Sound of Data uit van de termen ‘Saving mode‘ en ‘Spending mode‘. Saving mode houdt in dat een klant niet gewillig is om veel uit te geven. Als iemand in deze modus zit gaat hij of zij altijd op zoek naar de goedkoopste opties en geeft niet veel extra geld uit. Als een klant zich in de spending mode bevind maakt het de klant niet uit hoeveel iets kost en geeft het graag geld uit om te genieten. Koen beschreef het als volgt: “Wanneer iemand een reis boekt gaat hij of zij vaak op zoek naar de goedkoopste prijs. Als een reis bij een aanbieder 10 euro goedkoper is dan bij de ander kiest de klant bijan altijd voor deze optie. Op dit moment bevindt de klant zich dus in de saving mode. Wanneer dezelfde klant dan bijvoorbeeld op de luchthaven is koopt ie echter gemakkelijk een kop koffie voor 5 euro met daarbij een broodje voor 6 euro. De klant bevindt zich nu in de spending mode”. Op deze theorie probeert Sound of Data in te spelen met hun mobiele applicaties. Ze willen de klant in de spending mode op het juiste moment extra dingen aanbieden zoals autohuur of verzekeringen.

Koen verteld dat de mobiele markt op dit moment erg aan het groeien is en dat daar nog heel weinig mee is gedaan. Op veel plekken in de wereld is het al mogelijk om gebruik te maken van veel gratis Wi-Fi netwerken en de internet prijzen in het buitenland zullen in de toekomst alleen maar dalen. Het ideaalbeeld van een applicatie is dat de klant deze zowel voor tijdens als na de reis kan gebruiken voor informatie, boekingen en het delen van ervaringen. 

Het uiteindelijk doel van Sound of Data wordt goed omschreven in deze zin van Koen Bavinck: “If you are able to build the right mobile relationship, sales will be perceived as a service.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: