Gastcollege: Trends in de luchvaart

Als volgende gastcollege kregen we een bekende spreker voor de klas, namelijk David Elliot, een leraar van Hogeschool Inholland te Diemen. Hij ging ons dit college vertellen over de nieuwste trends in de luchtvaartindustrie. Dit is een onderwerp wat mij wel aanspreekt aangezien ik stage heb gelopen bij de airline ‘Garuda Indonesia‘.

De luchtvaart is nog steeds groeiende binnen het toerisme. Elk jaar kiezen er weer meer mensen om met het vliegtuig op vakantie te gaan in plaats van bijvoorbeeld met de auto, de fiets of de trein. Dit komt omdat de luchtvaart steeds beter betaalbaar wordt. Waar een tiental jaren geleden vliegen nog vooral voor de welgestelden was kunnen tegenwoordig steeds meer mensen vliegreizen betalen. Dit komt onder andere door het ontstaan van zogenaamde ‘low cost airlines’. Deze airlines gaan terug naar de basis waardoor ze hun vliegreizen zeer goedkoop kunnen aanbieden. Aan boord van deze airlines krijg je geen eten en drinken meer en heb je weinig beenruimte om zoveel mogelijk mensen mee te kunnen nemen maar hierdoor is het wel goedkoop.

Toch wordt de luchtvaart niet alleen maar goedkoper en simpeler. Op dit moment zijn er veel trends waaruit blijkt dat een vliegtuig steeds meer luxe en extra snufjes krijgt. Aan boord van een vliegtuig van Korean Air kunnen gasten bijvoorbeeld winkelen in een luxe ingerichte winkel. 

Door luchtvaartmaatschappijen wordt er tegenwoordig ook steeds vaker ingespeeld op het gebruik van Social Media. KLM heeft hier goed op ingespeeld door het introduceren van ‘Social seating’. Wanneer een klant een vlucht heeft geboekt bij KLM kan deze zijn of haar Facebook of LinkedIn pagina publiceren bij KLM. Hierna krijgt de passagier toegang tot de pagina’s van andere passagiers die op dezelfde vlucht geboekt hebben en kan deze rustig bekijken. Als de passagier iemand ziet waar hij of zij graag naast zou zitten kan hij dit aangeven bij KLM en wordt de stoel naast deze persoon gereserveerd. 

Dit zijn maar twee voorbeelden van vele originele trends in de luchtvaart. In de toekomst zal het gebruik van online services in de reiswereld alleen maar belangrijker worden en moeten organisaties hier dus steeds vaker op inspelen. Het is een uitdaging om hier in de toekomst origineel en innovatief mee om te gaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: